Ga direct naar hoofdcontent

Laadpalen

Introductie

Er rijden steeds meer elektrische voertuigen (EV) in Nederland. Zo nam het aantal zogenaamde ‘stekkerauto’s’ in zowel 2020 als 2021 met 38% toe, en zijn inmiddels 1 op de 12 personenauto’s elektrisch of hybride (CBS). Ook zijn er steeds meer bedrijven die elektrische bestelauto’s of trucks aan hun wagenpark toevoegen. 

Elektrisch rijden: gunstig en toekomstbestendig

Veel mensen kiezen voor een elektrisch voertuig vanwege de lagere kosten per gereden kilometer. Zo is het opladen van een elektrisch voertuig per kilometer doorgaans goedkoper dan het voltanken van een voertuig met een verbrandingsmotor. Particuliere en zakelijke automobilisten worden daarnaast gestimuleerd om elektrisch te rijden door middel van enkele regelingen zoals de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting, lagere bijtelling en subsidies.

Elektrische of hybride voertuigen stoten tijdens het rijden minder of zelfs geen CO2 en fijnstoffen uit. Dit zorgt onder andere voor een betere luchtkwaliteit. Om deze reden voeren veel Nederlandse steden in 2025 zero-emissie zones in. Er mogen dan alleen nog uitstootvrije voertuigen het gebied in. Door bij aanschaf van een nieuwe auto te kiezen voor een elektrisch model bereidt u zich hier alvast op voor.

Opladen: thuis, op werk en onderweg

Met steeds meer elektrische voertuigen (EV) zijn er ook steeds meer oplaadpunten nodig. Auto’s die op een accu rijden kunnen hebben doorgaans een lagere actieradius dan modellen op brandstof. Dat wil zeggen dat er meestal minder kilometers gereden kunnen worden op een volle accu dan op een volle tank benzine of diesel. Als u een langere reis gaat maken is het dan ook belangrijk dat er onderweg voldoende oplaadpunten aanwezig zijn. Gelukkig is dit inmiddels op de meeste populaire routes het geval. Ook zijn er apps die u helpen om een beschikbare laadpaal in de buurt te vinden.

Thuis of op werk opladen is doorgaans goedkoper dan bij een openbare laadpaal. U betaalt dan voor de stroom volgens uw eigen energiecontract. Wekt u uw eigen stroom op? Dan kan deze gebruikt worden om het voertuig op te laden. Als u een eigen parkeerterrein heeft bent u daarnaast verzekerd van een oplaadplek. Daarom kiezen veel particulieren en bedrijven voor één of meerdere eigen laadpalen.

Voor werkgevers heeft het aanbieden van laadpalen veel voordelen. Doordat veel mensen niet bij hun huis kunnen opladen stimuleer je de aanschaf van een elektrische auto en maak je het bedrijf beter bereikbaar. Zo wordt het bedrijf duurzamer én aantrekkelijker voor werknemers. Heeft het bedrijf daarnaast een eigen elektrisch wagenpark? Dan is het prettig deze ook op de eigen parkeerplaats op te kunnen laden.

Hoe werkt een laadpaal?

Persoon houdt stekker vast naast elektrische auto.

Een laadpaal regelt de veilige verplaatsing van elektrische energie van het net naar het voertuig. Deze energie wordt meestal als wisselspanning (AC) aangeboden aan de auto, waar deze wordt omgevormd tot de gelijkspanning (DC) waarop de auto werkt.

Naast het zorgen voor de doorgifte van stroom naar de auto heeft een laadpunt vaak ook een betaalsysteem. De paal registreert uw laadpas en communiceert met de ‘backoffice’: het systeem dat de betalingen regelt. 


Een laadpaal gebruiken

De meeste laadpalen gebruikt u ongeveer als volgt:

  1. U plaatst de stekkers in de auto en in de laadpaal.

  2. U houdt een druppel of pas een aantal seconden voor de laadpaal.

  3. De auto laadt op.

  4. Wanneer u klaar bent met laden houdt u de druppel of pas weer voor het scherm en koppelt u de kabel los.

Een laadpaal kiezen

Er zijn verschillende soorten laadpalen op de markt. Hieronder leest u met welke eigenschappen u rekening moet houden.

Laadtijd berekenen

U kunt eenvoudig zelf uitrekenen hoe lang het opladen duurt. U deelt de capaciteit van uw autoaccu in kWh door het laadvermogen in kW.

  • Voorbeeld 1: Uw auto heeft een accu van 75kWh en de auto en paal hebben beide een maximaal laadvermogen van 11kW. Het volledig opladen duurt dan 75/11= ca. 7 uur.

  • Voorbeeld 2: Uw auto heeft een accu van 75kWh. U laadt aan het stopcontact met een stroombegrenzer van 10A. In dat geval laadt u met 230V*10A=2,3kW. Het volledig opladen duurt nu 75/2,3= ca. 33 uur.

Let op: In deze berekening gaan we ervan uit dat het maximale laadvermogen beschikbaar is op uw aansluiting. Als dit niet zo is duurt het laden uiteraard langer.

Hoeveel laadpalen heb ik nodig?

Dit hangt er uiteraard vanaf hoeveel auto’s u gelijktijdig wilt opladen. Bedenk hierbij:

  • Hoeveel elektrische auto’s uw bedrijf en werknemers nu en in de toekomst hebben; en

  • Hoeveel klanten u nu en in de toekomst wilt kunnen ontvangen.

Wilt u voorbereiden op een uitbreiding, maar nog geen extra laadpalen plaatsen? Zorg dan dat er in ieder geval al (loze) leidingen worden gelegd. Uw installateur kan u hierover adviseren.


Heb ik de juiste meterkast aansluiting?

Om auto's op te laden is in ieder geval een 3-fase aansluiting aan te raden. Of uw aansluitwaarde hoog genoeg is hangt ervan af hoeveel het gebouw verbruikt. Kunt u 's nachts laden en gebruikt uw gebouw dan weinig? Dan kunt u met een kleine aansluiting al een paar auto's laden.

Hoe snel kan ik laden met mijn aansluiting?

Hieronder staan enkele voorbeelden met indicatieve laadsnelheden. Let op dat de werkelijke snelheid wordt beperkt wanneer andere apparaten (veel) stroom vragen. Welke aansluitwaarden er zijn hangt af van uw netbeheerder.

Aansluitwaarde - Laadsnelheid (indicatief)

  • 1 x 25 A - 5,8 kW

  • 1 x 35 A - 8,1 kW

  • 3 x 16 A - 11,0 kW

  • 3 x 25 A - 17,2 kW

  • 3 x 80 A - 55,2 kW (e.g. 2*22kW + 1*11kW; of 5*11kW)

Als u meerdere auto’s gelijktijdig en snel wilt laden is het verzwaren van de netaansluiting vaak nodig. Omdat de netbeerheerder dit  niet altijd op korte termijn kan doen is het verstandig een verzwaring van uw aansluiting zo snel mogelijk aan te vragen. Dit doet u eenvoudig via mijnaansluiting.nl. In tussentijd kunt u dankzij load balancing laden binnen de bestaande aansluiting.


Veelgestelde vragen over laadpalen